Valitse tilaajalahjasi

Suosittelemme

Trek Top Fuel 9.7 tarjoaa kasvunvaraa poluille

koeajot / pyöräily + triathlon / pyoraily + triathlon - nostot / pyöräily+triathlon > juoksija / pyöräilytriathlon-hiihto / testit ja kokeilut / 31.1.2020

Trek vei suositun XC-mallinsa Top Fuelin uutuusversiota hieman trail-suuntaan. Testasimme vuoden 2020 Trek Top Fuel 9.7 -mallin tuoreeltaan viime kesän pyörätestissämme Kiilopään ja Saariselän monipuolisilla tunturipoluilla.

Trek osoittautui erittäin hyväksi kestävyyspyöräksi suomalaiseen maastoon. Testiin piti alun perin tulla 3 000–4 000 hintahaarukkaan mahtuva alumiiniversio, joka ei kuitenkaan ehtinyt ajoissa maahan. Tilalle saimme 200 eurolla haarukan ylittävän, malliston edullisimman hiilikuituversion.

Top Fuelissa huomio kiinnittyi ensimmäisenä ajoasentoon, joka on XC-tausta huomioiden pysty. Haarukan emäputkessa on kuitenkin reilusti katkaisuvaraa, ja spacereiden avulla voi pienellä vaivalla hakea tangolle sopivan korkeuden. Ratkaisu tukee pyörän luonnetta: se on helppo ostaa ensimmäiseksi kestävyysajon maastopyöräksi, jossa riittää kasvunvaraa vaikka podiumin tavoitteluun.

Trekiä kuvaa myös testaajamme kommentti: ”Oliko se vaan pyörän vaihto vai paranivatko ajotaitoni juuri selvästi?”

Odotusten mukaisesti Trek Top Fuel tuntui vauhdikkaalta helpoilla poluilla ja latupohjilla. Haastavampi polku toi esiin pyörän monipuolisuuden. Kevyt ja ketterä pyörä kiersi kuskin halutessa esteet – mutta hoiti ne toisaalta myös päin ajaen. Kivikkoisissa alamäissä paljastui vakaus, ja Top Fuel tuntui paranevan vauhdin kasvaessa.

Etu- ja takapää lukittuvat tangosta yhdellä komennolla. Lukitusta varten kahvakumin sisäreunaa pitää kääntää taaksepäin, ja vapautus hoituu napilla. Osa testaajistamme kehui ratkaisua, mutta osa koki vaaditun kääntöliikkeen liian pitkäksi ja siksi hankalakäyttöiseksi. Omassa pyörässä iskareiden lukitukseen luultavasti tottuisi ajokertojen myötä.

Pyörän toinen varauma tuli pienikuvioisista renkaista. Ne pitivät valtaosin hyvin, mutta irtonaisessa sorassa Bontragerin Team Issue irtosi herkästi sladiin, ja osa testaajista koki pientä lipsumista kivikkoisissa nousuissa.

Ajettavuus – Trek Top Fuel 9.7

Helpot polut 5/5

Vaativat polut 4,5/5

Lasku 4,5/5

Nousu 4,5/5

Hinta-laatu 4/5

Parasta: Kokonaisuus, vauhtiajettavuus

Heikointa: Iskareiden lukituksen pitkä ranneliike, hinta yli testihaarukan

RockShox Reba RL 120 mm | Fox Performance Float 115 mm | Bontrager Kovee Comp 23 Tubeless Ready -kiekot | Sram NX Eagle | Shimano MT 500/501 | Bontrager XR3 Team Issue 2.4 | Bontrager LineDropper -hissitolppa | 13,0 kg L-koko | 4 200 €

Ajettavuus – Trek Top Fuel 9.7
  • Helpot polut
  • Vaativat polut
  • Lasku
  • Nousu
  • Hinta-laatu
4.5

Avainsanat: , , ,



Tomi Savolainen
Pyöräily+Triathlonin ja Polkujuoksijan päätoimittaja Tomi Savolainen arvostaa aamutreenien tuomaa energiaa ja harrastaa kestävyysliikunnan sekakäyttöä. Juoksu, pyöräily, hiihto, triathlon ja talviset alamäkilajit takaavat vaihtelun ja varmistavat, ettei nopeus kasva missään lajeista ihan hurjaksi. Tomin elementti on lumi ja hän valitsee pakkasen aina kun mahdollista.




Edellinen artikkeli

Triathlonin puolimatka sopii melkein kaikille

Seuraava artikkeli

Augment Fully 29 RX – kisanopea trail-pyörä





Lisää luettavaa



0 kommenttia


Vastaa


Lisää juttuja

Triathlonin puolimatka sopii melkein kaikille

Triathlonin puolimatka on maailmanlaajuisesti triathlonin suosituimpia matkoja – niin myös Suomessa. Se tarjoaa haastetta...

31.1.2020