Suosittelemme

Rose Backroad – kylätien kiitäjä

pyöräily + triathlon / pyöräily+triathlon > juoksija / pyorailyjatriathlon-kuntojaterveys / pyöräilytriathlon-hiihto / testit ja kokeilut / 30.6.2019

Rose Backroad houkuttelee vauhdinpitoon ja pitkiin päiviin. Ajamiseen ei tuntunut kyllästyvän. Testasimme pyörää enimmäkseen talven pitävillä pakkaskeleillä, jolloin lenkin pituutta rajoittivat varpaiden ja sormien lämpötila sekä toisinaan aika.

Juuri tällaiset fillarit sopivat Suomeen. Vauhdikkaalla gravel-pyörällä ajellessa ei haittaa vaikka asfaltti muuttuu soraksi tai luonteva reitti kaupunkiin kulkee päällystämättömiä kevyen liikenteen reittejä läpi metsien. Hieman pidempikin työmatka muuntuu välttämättömästä ajankulusta hauskaksi treeniksi.

Maantiepyörämäistä tuntumaa korostavat Shimanon Ultegra Di2 -sähkövaihteet. Etu- ja takavaihtaja pelaavat yhteen eli pakan lehtiä naputellessa etunen vaihtaa automaattisesti ennen kuin ketju päätyy vetolinjaan nähden turhan linkkuun. Ominaisuus sopii erityisen hyvin vaihtelevaan maastoon ja tuo gravel-pyörään ilahduttavan laatusilauksen.

Shimanon sähkökahvojen tuntuman puute on ennallaan. Etenkin sormellisilla hanskoilla nappuloiden vaste on turhan heikko ja hutipainalluksia tulee tottuneellekin käyttäjälle. Haitta on toki pieni verrattuna sähkövaihteiden muuhun varmatoimisuuteen ja säätövapauteen.

Hydrauliset levyjarrut ovat paras valinta Backroadin tyyppiseen pyörään. Ne toimivat luotettavasti ja tunnokkaasti lämpötilasta ja roiskeista piittaamatta. Ultegrat 160-millisillä levyillä ovat varma valinta mäkisillekin reiteille.

Rose Backroad

Rose Backroad muokkautuu ostajan osatoiveisiin

Rosen ulkonäkö on eleettömän tyylikäs niin isojen muotolinjojen kuin kaapelointien osalta. Linjaa rikkoo vain sähkövaihteiden ohjauslaatikko ohjainkannattimen alla – mitätön detalji Backroadin kokonaisuudessa. Schwalben keltasivuiset ja tubeless-asennukseen sopivat 38 milliset nappularenkaat passaavat pyörään niin ajo-ominaisuuksiltaan kuin ulkonäöltään.

Oikeastaan Backroadin ainoa isompi mutta liittyy poluille. Nimensä mukaisesti pyörä on kotonaan pikkuteillä, mutta takamaastojen poluille löytyy ajettavuudeltaan parempia vaihtoehtoja.

Pyörän täsmällisiin osavalintoihin voi vaikuttaa monipuolisesti. Esimerkiksi välitykset, ohjainkannattimen pituus, ohjaustangon leveys, kampien pituudet ja monet osavalinnat vaihtuvat verkkokaupan valintatyökalulla, jos asiakas niin haluaa. Rose rohkaisee kysymään omaa osatoivetta vaikka sitä ei löytyisi valmiista vaihtoehdoista.

Samaa Rose Backroad -runkosettiä on saatavilla myös edullisemmilla osasarjoilla.

Rose Backroad Ultegra Di2 on täsmäostos pitkien päivien gravel grindingiin helpoilla alustoilla. Sileillä renkailla varustetuilla toisilla kiekoilla pyörä muuntunee myös asialliseksi maantiepeliksi, joskaan tätä emme kokeilleet pyörän talvisena testiaikana.

>> Rose Backroad Ultegra Di2 | 8,65 kg ilman polkimia (59 cm) | 3333 € + 40 € toimitus Suomeen


Avainsanat: , , , ,



Tomi Savolainen
Pyöräily+Triathlonin ja Polkujuoksijan päätoimittaja Tomi Savolainen arvostaa aamutreenien tuomaa energiaa ja harrastaa kestävyysliikunnan sekakäyttöä. Juoksu, pyöräily, hiihto, triathlon ja talviset alamäkilajit takaavat vaihtelun ja varmistavat, ettei nopeus kasva missään lajeista ihan hurjaksi. Tomin elementti on lumi ja hän valitsee pakkasen aina kun mahdollista.




Edellinen artikkeli

Ensimmäisen maantiepyörän valinta – ohjeillamme onnistut

Seuraava artikkeli

Sopeutuminen kuumaan parantaa kisasuoritusta – vinkit helteeseen





Lisää luettavaa



0 kommenttia


Vastaa


More Story

Ensimmäisen maantiepyörän valinta – ohjeillamme onnistut

Varsin kohtuullisellakin hinnalla nautit maantiepyöräilyn vauhdin hurmasta, ajat kimppalenkkit ja haastat itsesi kuntoajoissa. Kerromme,...

30.6.2019