Valitse tilaajalahjasi

Suosittelemme

Ironman Kailua-Konan lukuja murtamassa

Etusivun nostot / pyöräily + triathlon / pyoraily + triathlon - nostot / pyöräily+triathlon > juoksija / pyöräilytriathlon-hiihto / triathlon / 16.11.2019

Pyöräily+Triathlon – Mitä menestyminen Havaijin tarunhohtoisella laavasaarella vaatii? Sveitsiläistutkijat selvittivät, mitä voimme oppia pitkän matkan triathlonin maailman ehdottomalta huipulta.

Sveitsiläisen tutkimuksen mukaan pitkän matkan triathlonissa menestystä juhlivat nykyään entistä vanhemmat urheilijat. Ironman-kiertueen arvostetussa maailmanmestaruuskoitoksessa Havaijilla 30–35 vuoden iästä on tullut pikemminkin sääntö kuin poikkeus kärkikymmenikössä.

Kyseisessä Konan kisassa urheilijat uivat 3,8 kilometriä, pyöräilevät 180 kilometriä ja juoksevat maratonin eli 42,195 kilometriä. Selvästi lyhyemmällä olympiamatkalla urheilijat saavuttavat huipputason jopa kymmenisen vuotta nuorempana.

Suorituskyvyn kannalta tärkeitä olivat odotetusti myös matala kehon paino ja rasvamassa sekä miehillä ylävartalon alhainen rasvaprosentti.

Parhaiden pitkän matkan triathlonistien harjoittelusta 70–80 prosenttia oli teholtaan alle aerobisen kynnyksen. Todella kovaa eli yli anaerobisen kynnyksen he treenasivat tyypillisesti viitisen prosenttia kokonaismäärästä.

Mitä enemmän harjoittelua oli puolikovalla teholla eli kynnysten välisellä alueella, sitä varmemmin urheilijat jäivät kärkisijoilta. Menestyneimmät harjoittelivat paljon todella kevyesti, mutta myös todella kovaa.

Menestystä ennustivat lisäksi kilpailukokemusten määrä sekä ennätykset triathlonin lyhyemmiltä matkoilta ja maratonilta. Etenkin tutkimusotoksen naiset olivat kilpailleet paljon myös lyhyemmillä matkoilla. Esimerkiksi ensimmäisen Ironman-voittonsa Meksikossa 2014 saavuttanut sveitsiläinen Nicola Spirig voitti triathlonin olympiakultaa Lontoossa 2012, sijoittui maratonin EM-kisoissa 2014 sijalle 24 ja voitti Zürichin maratonin 2015.

Tutkimuksen valossa pitkän matkan triathlonissa menestymisen kulmakiviä ovat runsas ja pitkäaikainen kestävyysharjoittelu sekä usean vuoden kokemukset triathlonin lyhyemmiltä matkoilta. Myös maratonkokemuksesta näyttäisi olevan etua.

Triathlonin pitkän matkan tuloksen ennustaminen

Tutkijat rakensivat keräämänsä urheilijadatan avulla kristallipallon pitkän matkan triathlonin loppuajan ennustamiseen.

Varsinkin harrastajilla kaava voi heittää roimastikin, sillä lajiin täysillä panostavat ammattilaiset ovat ryhmänä harrastajia huomattavasti tasaisempi. Laskelmaan ei siis kannata suhtautua omien kisasuunnitelmien kanssa liian vakavasti, mutta viihde- ja spekulointiarvoa yhtälöt varmasti tarjoavat!

Miehet: Pitkän matkan aika = 152,1 minuuttia + 1,964 × olympiamatkan ennätys minuutteina + 1,332 × maratonennätys minuutteina.

Naiset: Pitkän matkan aika = 186,3 minuuttia + 1,595 × olympiamatkan ennätys minuutteina + 1,318 × maratonennätys minuutteina.

Lähde Knechtle B,Knechtle R,Stiefel M,Zingg MA,Rosemann T, Rüst CA. 2015. Variables that influence Ironman triathlon performance – what changed in the last 35 years. J Sports Med; 6: 277–290.

Julkaisimme jutun alun perin Pyöräily+Triathlonissa 3/2019. Lehdestä löydät havainnolliset kuvaajat, jotka kertovat keski-iän nousun Havaijilla 35 vuoden aikana. Tilaajana löydät myös kyseisen numeron digitaalisesta lehtiarkistostamme.


Avainsanat: , ,



Enni Heikura




Edellinen artikkeli

Canyon Grail CF SL 8.0 – gravel-pyörän sielu löytyi

Seuraava artikkeli

Saris H3 – suoravetoinen älytraineri pikatestissä





Lisää luettavaa



0 kommenttia


Vastaa


Lisää juttuja

Canyon Grail CF SL 8.0 – gravel-pyörän sielu löytyi

Canyon Grail oli kevään 2019 gravel-testimme selvästi innovatiivisin pyörä. Kahdella tankoputkella varustettu ohjaamo...

16.11.2019