Breaking

eMTB – sähköavusteinen maastopyörä muuttaa pelin

Etusivun nostot / pyöräily / pyöräily + triathlon / pyoraily + triathlon - nostot / pyöräily+triathlon > juoksija / pyöräilytriathlon-hiihto / testit ja kokeilut / 29.3.2020

Jos et ole ajanut kunnon lenkkiä sähköavusteisella eMTB-maastopyörällä, saatat pitää laitetta tylsänä polkumopona. Kyllä, näillä pyörillä voit kruisailla hyvin vähäisellä fyysisellä rasituksella. Mutta yhtä hyvin voit kirjata vauhtikestävyyssykkeitä. Kyse on avustustason valinnasta ja siitä, miten poljet. Tervetuloa yllättävän hauskojen pelien pariin!

”Tour-avustustasolla pyörä nousee mäkiä hyvin, emtb- & turbo-moodit ovat hurjan ja hysteerisen rajamailla. Keula poimii esteet myös ylämäessä eikä tapaa pomppia sivuille, kunhan maltat pitää painoa edessä, jopa putkelta ajaen. Haaste ei tule pidosta tai jyrkkyydestä vaan siitä, että saat pidettyä laitteen uralla ilman että avustus keventää keulaa liikaa tai ampuu pyörän puuhun.”

Näin kuvaili sähköavustetun maastopyörän ajokokemusta testaajamme, joka on ajanut maastopyörillä 30 vuotta. Sähköavusteisuus poikkeaa olennaisesti täysin ihmisvoimaisesta pyöräilystä poluilla.

Testaajallamme pyörä muuttui hurjaksi, sillä taitava kuski koetteli menopelin ja taitojensa rajoja. Valinta oli kuitenkin ajajan. Avustus tuo watteja vain silloin, kun kuski polkee. Ajaja valitsee avustuksen tason, joten samalla reitillä, pyörällä ja nopeudella fyysinen rasitus eroaa kuskista toiseen roimasti.

eMTB – Nousussa kuin tasaisella

Ajoimme neljää sähköavusteista maasturia Saariselän–Kiilopään tunturipoluilla kesällä 2019 ja julkaisimme testin numerossa 5/2019. Pyöriä yhdisti rengaskoko, mutta iskunvaimennukset ja hinnat erosivat selvästi. Testasimme pyörät samoilla poluilla ja osin samoina päivinä kuin 4/2019-numeron laajan testin luomumaasturit.

Tilaajamme löytävät kyseiset lehden – ja kaikki aiemmat lehdet – digitaalisena Pyöräily+Triathlonin lehtiarkistosta.

Avustuksen ansiosta ajamisen luonne muuttuu niin nousuissa, laskuissa kuin tasamaalla. Sähköavustettu eMTB-nousu on kuin luomun tasamaa. Pienellä tai keskisuurellakin avustuksella reipas pyöritys nostaa sykkeen huomaamatta korkealle.

Tilanne vastaa trainerilla ajoa. Kuorma tuntuu aluksi kepeältä, ja kuormitus saattaa paljastua vasta sykelukemaa vilkaistessa. Sisäpyöräilyn tavoin sähköavustuksen fyysinen juju on jatkuvassa pyöritysliikkeessä. Kun polkimet pysähtyvät, avustus loppuu.

Ihmisen polkemaan tehoon verrattuna sähköavustus tarjoaa erilaisen vääntökäyrän. Sähkömoottori antaa ketjuun jatkuvaa vääntöä, kun ihmisellä polkemisvaiheet tuovat vääntöön selkeät piikit. Nämä piikit huomaat heikolla pidolla sutimisena.

Jatkuvan väännön ansiosta sähköavustettu maastopyörä kiipeää jyrkkiä kinkareita hienosti, kunhan kampien pyöritys jatkuu. Sähköavustetulla pyörällä kannattaa opetella hieman luomupyörästä poikkeava ajotapa haastavissa nousuissa: ripeä tasainen pyöritys voittaa runttaamisen.

Tasamaan poluille avustus tuo aktiivisesti ajettavan alamäen kokemuksen. eMTB-pyörää pitää yhä polkea, mutta vauhti vastaa laskuista tuttua menoa. Ajoteknisesti hankalien kohtien opettelu helpottuu avustuksen ansiosta. Suot ylittyvät selvästi paremmin kuin saman leveyden renkailla ilman avustusta.

Usein sähkömaastureiden ajettavuutta helpottavat laajaliikkeiset iskunvaimentimet. Moottorin takia vaimennuksen paino tai tehohäviö eivät haittaa. Sama pätee renkaisiin, jotka voivat olla leveämpiä ja voimakkaammin kuvioituja.

Sähköavustuksen suurin miinus tulee esiin vauhdikkailla tasamaan poluilla ja laskuissa. Pyörät painavat lähes kaksi kertaa kepeän maastopyörän verran. Paino vie pyörältä ketteryyttä ja leikkisyyttä.

Toisaalta laajaliikkeiset iskunvaimentimet hoitavat alamäen epätasaisuudet. Jokaisella testinelikon pyörällä saattoi ajaa tunturien polkulaskuja joko kovaa tai todella kovaa.

Millaiseen ajoon sähköavustetut maastopyörät sopivat?

Avustuksen kera voi ajaa fyysisen rasituksen kannalta monipuolisesti. Palauttelu-ulkoilut onnistuvat mäkisessäkin maastossa, mutta toisaalta pyörällä voi tehdä kunnon treenin. Sähkärit olivat todella hauskoja etenkin polkunousuissa sekä tasaisilla vaativilla pätkillä.

Sähköavustus on ihanteellinen ryhmille. Aloittelevat ja satunnaisesti liikkuvat hyötyvät reilusta avustuksesta, hyväkuntoinen voi saada samassa porukassa fyysistä treeniä. Ikääntyvät pyöräilijät pääsevät avustuksen ansiosta paikkoihin ja kokemuksiin, jotka eivät muutoin olisi ehkä enää mahdollisia.

Talven pöpperöiset kelit työmatkalla eivät sähköavusteisia maastureita hetkauta. Ajo muuttuu sopivilla varusteilla pikemminkin hauskemmaksi.

Akun varaus asettaa rajansa lenkin pituudelle – ellet halua ajaa pyörää pelkin lihasvoimin perille. Sitäkin testasimme. Kokemus vastasi täysien pyörälaukkujen kera ajamista, joskin paino jakautuu sähköpyörään tasaisemmin. Ilman avustusta ajaessa moottorien toteutus vaikuttaa vasteeseen. Osassa pyöristä pois päältä oleva moottori ei tuo ketjuun lisävastusta, toisiin taas tuo.


Avainsanat: , , , , ,



Tomi Savolainen
Pyöräily+Triathlonin ja Polkujuoksijan päätoimittaja Tomi Savolainen arvostaa aamutreenien tuomaa energiaa ja harrastaa kestävyysliikunnan sekakäyttöä. Juoksu, pyöräily, hiihto, triathlon ja talviset alamäkilajit takaavat vaihtelun ja varmistavat, ettei nopeus kasva missään lajeista ihan hurjaksi. Tomin elementti on lumi ja hän valitsee pakkasen aina kun mahdollista.




Previous Post

Märkäpuvun valinta ja käyttö – lue tärkeimmät ohjeet

Next Post

3T Exploro – koeajossa sorateiden salama





You might also like



0 Comment


Vastaa


More Story

Märkäpuvun valinta ja käyttö – lue tärkeimmät ohjeet

Märkäpuvun valinta kannattaa tehdä kerralla huolella. Avovedessä märkäpuku lämmittää ja kelluttaa. Se on ideaali...

29.3.2020