Breaking

Bikefitting kokeilussa – löydä nopea ajoasento

pyorailyjatriathlon-kuntojaterveys / triathlon / 6.12.2018

Aerodynaaminen pyörä ei paljon ilahduta, mikäli ajoasento nousee lepuuttajilta pystyksi kruisailuksi kymmeniä kilometrejä ennen vaihtoaluetta. Onneksi korjaus löytyy usein pyörän säädöistä tai muutaman osan vaihdosta. Bikefitting ammattilaisen tekemänä tunnistaa olennaisimmat muutoskohdat.

Pyöräni kulki triathlonin pika- ja perusmatkalla. Joroisten puolimatkan 90 kilometriä asento kesti – joskin viimeiset parikymppiä lähinnä siksi, että tiesin pyöräilyosuuden päättyvän pian. Selkään sattui.

Kaipasin apua paremman ajoasennon löytämiseksi. Varasin bikefitting-ajan Kivenlahden pyörähuollosta. Fysioterapeutti Anders Bäckmanilta pyysin mitoitusta, joka toimisi triathlonin pitkän matkan 180 kilometrillä.

Ajoin testin mittaustarkoitukseen rakennetulla erikoisvarusteisella sisäpyörällä. Mitoitusten muutoksia seurasi voimamittari, joka tarkkaili polkemistani kolmiulotteisesti eli vaaka-, pysty- ja sivusuuntaan.

Bäckman ajatti pohjalle lämmittelyn, jonka jälkeen etsimme sopivimman mitoituksen peruskestävyyden yläalueella ja vauhtikestävyyden ala-alueella. Kutakin mitoitusta ajoin kaksi–kolme minuuttia.

Numeroita ja lajiosaamista

Asiantunteva sovittaja tuntui näkevän jo ennalta, millä asetuksella saavuttaisin parhaan tehon.

– Voidaan nostaa satulaa kokeeksi vielä, mutta tehot alkavat luultavasti laskea, Bäckman sanoi.

– Kokeillaan, vastasin.

Pian Bäckman osoitti lukuja ja kahden minuutin kohdalla uskoin: satula laskettiin takaisin. Grafiikasta näin havainnollisesti, miten muutokset vaikuttivat voimantuottoon ja sen tasaisuuteen.

Bikefitting etenee kohta kerrallaan. Saman jumpan teimme satulan pituussuuntaiselle sijainnille, aika-ajotangon korkeudelle ja etäisyydelle.

Pyöränsovitus on muutakin kuin voimamittarin tuijotusta. Ajoasennon pitää olla riittävän mukava etenkin pitkällä matkalla. Jos lepuuttajilla ei voi ajaa viimeisiä kymmeniä kilometrejä, kello rankaisee. Satulan pituussuuntaisessa paikassa kannattaa huomioida juoksun vaatimukset.

Paljonko keskinopeus paranisi kehollesi sopivimmalla ajoasennolla?

Muutostarpeet yllättivät suuruudellaan, eikä uuden ohjaamon hankkiminenkaan ollut kaukana. Ajoasentoa piti lyhentää 50 millimetriä ja lepuuttajia nostaa yhtä paljon! Satulalle riitti pieni korotus ja pituussuuntainen siirto.

Bäckman huomioi selkäni rakenteellisen poikkeuman. Häneltä sain myös vinkkejä, joiden avulla pistemäinen kuorma selässä hiljalleen väheni.

Kannattaako bikefitting?

Bikefitting maksaa 200 euroa. Hintaan ei yleensä sisälly pyörän säätötöitä – osien päivityksistä puhumattakaan – joten summa voi tuntua suurelta.

Ajoasennon muutokset saattavat kuitenkin nostaa keskinopeutta enemmän kuin selvästi kalliimmat osapäivitykset. Bikefitting voi nimittäin tuoda etuja sekä voimantuottoon että aerodynamiikkaan koko kisa huomioiden.

Pyörän mitoitus kannattaa tehdä ainakin, mikäli ajoasento epäilyttää tai olet hankkimassa ensimmäistä triathlon-pyörääsi. Asento voi myös muuttua harjoittelun tai esimerkiksi kehonkoostumuksen myötä, joten vuosia vanhat tiedot eivät välttämättä kerro optimaalista nykytilannetta.

Juttu julkaistu alunperin Pyöräily+Triathlonissa 2/2017

### kuvateksti ### Hikoilemassa. Sovituspyörässä riittää totisesti säätövaraa!


Avainsanat: , ,



Tomi Savolainen
Digijohtajamme Tomi Savolainen arvostaa aamutreenien tuomaa energiaa ja harrastaa kestävyysliikunnan sekakäyttöä. Juoksu, pyöräily, hiihto, triathlon ja talviset alamäkilajit takaavat vaihtelun ja varmistavat, ettei nopeus kasva missään lajeista ihan hurjaksi. Tomin elementti on lumi ja hän valitsee pakkasen aina kun mahdollista.




Previous Post

Ironman Zürich – Pitkä päivä postikortissa

Next Post

Nastarenkaat cyclocross- tai gravelpyörään





You might also like



0 Comment


Vastaa


More Story

Ironman Zürich – Pitkä päivä postikortissa

Superlatiivien Sveitsi tarjoaa suomalaisen lomakauden huipennukseksi pitkän matkan triathlonin. Ironman Zürich tarjoaa...

6.12.2018